-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48109 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

قرآن كريم ـ با توجه به آيه 12 بقره ـ مفسدين را چه كساني معرفي ميكند؟

قرآن كريم در آيه 11 و 12 بقره ميفرمايد: واِذا قيلَ لَهُم لاتُفسِدوا فِي الاَرضِ قالوا اِنَّما نَحنُ مُصلِحون # اَلااِنَّهُم هُمُ المُفسِدونَ ولـَكِن لايَشعُرون; و هنگامي كه به آنان گفته شود در زمين فساد نكنيد ميگويند: ما فقط اصلاح ميكنيم. آگاه باشيد، اينان همان مفسدانند، ولي نميفهمند.

آيه 8 تا 20 سوره بقره در مورد منافقان است. يكي از ويژگيهاي منافقان اين است كه روي زمين فساد ميكنند و هنگامي كه به آنان گفته ميشود فساد نكنيد، ميگويند ما مصلح هستيم. يا نفاق را صلاح ميدانند، چون ميخواهند با اين كار، ميان دو گروه مشركان و مسلمانان سالم بمانند در حالي كه نميدانند كه كار آنان فساد است نه صلاح. اَلَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَيوَةِ الدُّنيا وهُم يَحسَبونَ اَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعـا; (كهف، 104) آنان كه تلاش هايشان در زندگي دنيا گم و نابود شده; با اين حال ميپندارند كه كار نيك انجام ميدهند. و يا كارهاي زشتشان را در ظاهر انكار كرده و خود را مصلح ميدانستهاند و اين خود نفاق ديگري بود. بنابراين، منظور از مفسدين در آيه 12 بقره، منافقان است كه در واقع مفسدند و خود را اصلاح طلب معرفي ميكنند. قرآن كريم مواردي متعددي از فساد انگيزي منافقان را بيان نموده است، كه به برخي از آنها اشاره ميشود:

1. تضعيف روحيه سپاه اسلام و ايجاد ترس ميان مسلمانان در جنگ بدر و احزاب. (انفال، 49; احزاب، 12)

2. عقب نشيني از سپاه اسلام در جنگ احد. (آل عمران، 179، 167، 122)

3. تحريك و تهييج دشمنان اسلام و وعده و نويد به آنان در جنگ بني النضير، (حشر، 11 ـ 14)

4. ساختن مسجد ضرار در مدينه. (توبه، 107 و 108) و...( ر.ك: منشور جاويد، آيت اللّه سبحاني، ج 4، ص 33 ـ 130، انتشارات توحيد / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 93 ـ 106. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.